W ostatnim czasie miałam okazję przeczytać książkę “Python dla nastolatków” wydawnictwa Helion, której autorem jest pan Krzysztofa Łos. Książkę znajdziecie tutaj: https://helion.pl/ksiazki/python-dla-nastolatkow-projekty-graficzne-z-python-turtle-krzysztof-los,grazol.htm#format/d .
Jak sam tytuł wskazuje książka jest przeznaczona głównie dla młodych osób, które chcą rozpocząć przygodę z programowaniem. Autor przekazał czytelnikowi jedynie niezbędną teorię, żeby móc zacząć wykonywać konkretne przykłady przy pomocy modułu Python Turtle. Autor dużą część książki poświęcił grafice żółwia. Jest to jedna z moich ulubionych bibliotek w Python. Na moim kanale YouTube znajdziecie całą serię filmów w tym temacie.

Książka jest podzielona na cztery części: “Konfiguracja środowiska w systemie Windows”, “Podstawy języka Python”, “Podstawy biblioteki Turtle”, “Praktyczne projekty”. Każda z części została podzielona na rozdziały.
Opisywana pozycja jest dobra nawet dla bardzo początkujących. W sekcji “Konfiguracja środowiska w systemie Windows” autor przeprowadza czytelników przez proces instalacji Pythona. Dodatkowo pokazuje jak korzystać z darmowego środowiska Pycharm. W sekcji “Podstawy języka Python” pan Krzysztof wprowadzi Was w podstawowe pojęcia związane z programowaniem np. zmienne, typy zmiennych. W sekcji “Podstawy języka Python” mamy między innymi rozdziały: “Operatory arytmetyczne”, “Operatory porównania”, “Operatory przypisania”. Moim zdaniem taki podział jest logiczny. Czytelnik nie powinien mieć problemu ze znalezieniem niezbędnych informacji w tej książce. Uczeń jest w stanie np. szybko zrozumieć różnicę między poszczególnymi operatorami. Z mojego doświadczenia wiem, że uczniowie często mylą operatory przypisania z operatorami porównania itp.
append
możemy dodawać elementy do listy. Przy pomocy metody len
możemy policzyć ile mamy elementów na liście. W książce opisane są również inne metody dotyczące list. if
musi znajdować się we wcięciu. Wcięcie wykonujemy przy pomocy klawisza Tab lub klikając 4 razy klawisz Spacja. Ważne, żeby być konsekwentnym w stosowanej przez nas metodzie. Niektóre edytory kodu np. Pycharm automatycznie pisze za nas 4 spacje w momencie naciśnięcia klawisza Tab.
Inna ciekawostka dotyczy aplikacji okienkowych z tak zwanym GUI. Większość z nich nie operuje na układzie kartezjańskim znanym ze szkolnych lekcji. Większość z nich ma punkt [0, 0] znajdujący się w lewym górnym rogu. W książce dowiecie się dlaczego tak jest. W książce znajdziecie dużo przykładowych kodów. Listingi w pierwszych trzech sekcjach są zazwyczaj proste i krótkie. Ich dużą zaletą jest to, że dobrze wyjaśniają omawiane zagadnienia. Poniżej znajdziecie kod z listingu 2.7, który pokazuje z czym może się wiązać konwersja typów zmiennych. Poniższy przykład z książki pokazuje co się dzieje po zmianie typu zmiennej a
na int
. Początkowo zmienna a
ma wartości 5.9. Po zmianie typu na int
okazuje się, że zmienna ma wartość 5. Tego typu prostych przykładów, które niosą ze sobą cenne wnioski jest w książce dużo.
Zapisz się na mój newsletter. Będziesz otrzymywać informacje o nowych artykułach na blogu. Dodatkowo otrzymasz ode mnie prezent: bezpłatny ebook i nagranie wideo: Tłumacz języka migowego w 10 minut!

Bezpłatny ebook i nagranie wideo.
Tłumacz języka migowego w 10 minut!
Dziękuję za zaufanie!
Za chwilę otrzymasz e-mail z prośbą o potwierdzenie zapisu.
1. Wejdź na skrzynkę mailową.
2. Otwórz maila ode mnie (kontakt@cyfrowamisja.pl).
Jeśli go nie znajdziesz, sprawdź folder SPAM. Jeśli e-mail ode mnie wpadł spamu, to wyciągnij go stamtąd.
Kolejną zaletą książki są ćwiczenia do wykonania, która są pod koniec poszczególnych rozdziałów. Ćwiczenia te bazują na wiedzy, którą czytelnik dotychczas zdobył podczas czytania książki. Uczeń nie powinien mieć więc problemów z ich wykonaniem. Często ćwiczenia bazują bezpośrednio na przykładach z książki, wymagają modyfikacji już istniejących przykładów. Myślę, że jest to duże ułatwienie – uczeń nie musi tworzyć kodu od zera.
Autor zwraca uwagę na istotne szczegóły o których początkujący programiści mogą zapomnieć. Jeden z nich dotyczy funkcji. Funkcja może zwracać pewne wartości przy pomocy instrukcji return
. Należy pamiętać że wszystko co znajduje się w funkcji za instrukcją return
się nie wykona. Autor pokazuje również istotne różnice między zmiennymi globalnymi a lokalnymi
Z dużym zaciekawieniem przeszłam do część książki poświęconej bibliotece Turtle.
Na początku autor zwrócił uwagę na kilka istotnych szczegółów. Moduł Turtle operuje na znanym nam ze szkoły układzie współrzędnych kartezjańskich. Standardowo żółw na początku programu znajduje się w punkcie [0, 0] i jest skierowany w prawą stronę. W części “Podstawy biblioteki Turtle” mamy dużo rysunków pomocniczych. Pan Krzysztof programuje grafiki o różnym poziomie trudności. Zaczyna od bardzo prostych figur takich jak trójkąt równoboczny czy kreska. Potem przychodzi pora na coś trudniejszego – na przykład sześciokąt. Autor słusznie zauważa, że po dorysowaniu przekątnych do sześciokąta powstaje 6 trójkątów równobocznych. Jeśli więc narysujemy sześć trójkątów pod odpowiednim kątem to powstaje sześciokąt. W książce znajdziecie rysunek pomocniczy podobny do tego poniżej. Dzięki tego typu wskazówkom czytelnikowi łatwiej zrozumieć trudniejsze programy. Wisienką na torcie jest część “Praktyczne projekty”. Mamy tam już trudniejsze projekty wykonane przy pomocy modułu Turtle. Projekty są wzbogacone o liczne komentarze, które pomagają czytelnikowi zrozumieć kod.

Podsumowując – książkę polecam szczególnie osobom, które chcą poznać lepiej zasady programowania grafiki żółwia w Python. Myślę, że jest to pozycja obowiązkowa dla osób, które chcą wziąć udział w konkursie przedmiotowym Logia organizowanym przez OEIIZK. Warto zwrócić uwagę, że książka znajduje się
w wykazie literatury polecanej przez organizatorów konkursu.
Od jakiegoś czasu prowadzę lekcje online grupowe i indywidualne z Pythona skierowane głównie do nastolatków. Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do mnie! kontakt@cyfrowamisja.pl