Młodzi i nowoczesne technologie

Ostatnio przeprowadziłam ankietę wśród uczniów. W ankiecie były pytania dotyczące nowoczesnych technologii: smartfonów, komputerów, tabletów itp. Interesowało mnie głównie w jakim celu je wykorzystują. Czy traktują je jako sposób na rozrywkę,  narzędzie do kontaktu z rówieśnikami,  pomoc w nauce, wsparcie w rozwoju swoich zainteresowań.  A może wszystko po trochu? Na podstawie ankiety podzieliłam uczniów na kilka grup. W dalszej części tekstu opisała wszystkie cztery grupy.

O ankiecie

W ankiecie brało udział 192 uczniów w wieku od 10 do 14 lat. W ankiecie zostały wykorzystane między innymi następujące pytania: 

  •  Na jakich urządzeniach najczęściej korzystasz z nowoczesnych technologii: Internet, film, gry, aplikacje itd? Wybierz maksymalnie 2. 
    • smartfon
    • laptop
    • komputer stacjonarny
    • nie korzystam
  •  W jakim celu wykorzystujesz nowoczesną technologię (smartfon, komputer itp). 

Cała ankieta jest dostępna poniżej:

Ankieta Cyfrowi

Wiek uczniów biorących udział w ankiecie

W ankiecie brali udział uczniowie ze szkoły podstawowej 
z Warszawy. Są to młode osoby w wieku 10 – 14 lat.  Na co dzień uczę ich informatyki. 

Uczniowie lubią “streamy”

Jedno z pytań w ankiecie miało na celu sprawdzenie jak dużo czasu uczniowie poświęcają na oglądanie filmów twórców internetowych na platformach typu You Tube, Twitch. Zgodnie z moimi oczekiwaniami – uczniowie szkoły podstawowej dużo czasu poświęcają na tego typu rozrywkę. Ponad 30% wszystkich ankietowanych uczniów korzysta z tych platform ponad dwie godziny dziennie. Z wiekiem zainteresowanie tymi platformami rośnie.

Starsi uczniowie lubią media społecznościowe

W ankiecie pytałam się uczniów czy korzystają z mediów społecznościowych typu Instagram i Facebook. Okazało się, że starsi uczniowie dużo chętniej korzystają z aplikacji tego typu. 

Czy uczniowie oglądają filmy, seriale, rozgrywki sportowe?

Zdecydowanie tak! Aż 42% z wszystkich badanych odpowiedziało, że spędza w ten  sposób ponad dwie godziny dziennie. Jak widać z poniższego wykresu filmy, seriale, rozgrywki sportowe są atrakcyjne zarówno wśród młodszych, jak i starszych uczniów.

Starsi uczniowie częściej rozmawiają przez komunikatory

Z ankiety wynika, że starsi uczniowie częściej wykorzystują komunikatory. Prawie połowa uczniów w wieku 13-14 lat odpowiedziało, że bardzo często komunikuje się w ten sposób (powyżej 2 h dziennie). Starsi uczniowie częściej omawiają swoje szkolne sprawy poprzez komunikatory.

Uczniowie lubią gry!

W ankiecie nie mogło zabraknąć pytania o gry. Wielu uczniów ze szkoły podstawowej to fani gier! Niektórzy uczniowie grają tylko w weekendy. Około 30% wszystkich uczniów gra bardzo dużo (powyżej dwóch godzin dziennie). Zainteresowanie grami widać już u najmłodszych uczniów.

Tworzenie cyfrowych grafik, animacji przez uczniów

Uczniowie mało czasu poświęcają na tworzenie swoich własnych grafik, animacji. Około 16% wszystkich uczniów spędza dużo czasu (powyżej godziny) na przygotowywaniu tego typu prac. Jednocześnie bardzo dużo uczniów (około 60%) jest  niezainteresowanych tworzeniem grafiki na urządzeniach cyfrowych. Jak widać na poniższym wykresie sytuacja wygląda podobnie wśród młodszych i starszych uczniów.

Czy uczniowie korzystają z kursów online?

Kursy online nie są popularne wśród uczniów szkoły podstawowej. Większość z nich (około 74%) praktycznie nie korzysta z tej formy uczenia się. Około 20% uczniów korzysta z kursów online do godziny dziennie. 

Nauka programowania wśród uczniów

Nauka programowania nie jest popularna wśród moich uczniów. Z ankiety wynika, że 80% uczy się programować sporadycznie. Około 13% uczniów koduje do godziny dziennie. 

Urządzenia cyfrowe jako pomoc w nauce

38% wszystkich badanych nie wykorzystuje nowoczesnej technologii do nauki. 38% z nich wyszukuje materiały edukacyjne w sieci do godziny dziennie. Jak widać poniżej starsi uczniowie częściej szukają w sieci materiałów pomocnych w nauce. Być może wynika to z tego, że w klasach starszych uczniowie muszą stawić czoła nowym przedmiotom szkolnym np. chemia, fizyka. Być może wśród starszych uczniów rośnie świadomość, że Internet to kopalnia wiedzy.

Jak uczniowie korzystają z nowoczesnych technologii?

Na podstawie mojego badania spróbowałam podzielić uczniów na kilka grup. Ostatecznie okazało się, że mogę wyodrębnić cztery grupy. W tym celu wykonałam analizę skupień w programie statystycznym SPSS. Poniżej krótki opis każdej grupy. 

 

Pierwsza grupa: “Dużo korzystam. Rozwijam się. Kreuję.”

 Nadałam tej grupie roboczą nazwę: “kreatywni gracze, którzy chcą się rozwijać”.  Jest to około 11% wszystkich uczniów. Ten typ uczniów spędza dużo czasu przy komputerze. Granie w ulubione gry zajmuje im średnio 1,5 godziny dziennie. Często grają wspólnie ze znajomymi np. na wspólnych serwerach. Dużo czasu poświęcają na oglądanie twórców internetowych na platformach takich jak YouTube czy Twitch. Oglądają głównie innych graczy, którzy relacjonują swoje rozgrywki. Oglądają również filmy, seriale, słuchają muzyki. Są zainteresowani nowoczesną technologią: dużo programują. Tworzą również grafiki, filmy, animacje. Często sami są twórcami internetowymi. Co ciekawe ta grupa najchętniej ze wszystkich korzysta z kursów online.

Druga grupa: “Dużo korzystam, mało kreuję”

Jest to najbardziej liczna grupa. Wynosi około 38% wszystkich uczestników ankiety. Chętnie korzystają z wszystkich rozrywek, które umożliwia nowoczesna technologia: gry, filmy, media społecznościowe. Często wykorzystują komunikatory. Przejawiają mniejsze zainteresowanie nauką programowania czy też grafiką komputerową. W odróżnieniu od pierwszej grupy, nie widać w nich chęci, żeby kreować swoje projekty na komputerze czy smartfonie. W razie potrzeby potrafią wyszukać w Internecie materiały pomocne do nauki.

Trzecia grupa: Social ninja

 Nadałam tej grupie roboczą nazwę: “zawsze w kontakcie”. Jest to około 16% wszystkich badanych. Jest to grupa, która chętnie korzysta z komunikatorów i z mediów społecznościowych. Zajmuje im to około 1,5 godziny dziennie. Ten typ uczniów zupełnie nie interesuje się grami. Przejawiają umiarkowane zainteresowanie oglądaniem filmów twórców internetowych na platformach takich jak YouTube czy Twitch (do pół godziny dziennie). Chętniej za to obejrzą film fabularny czy posłuchają muzyki. Raczej nie pasjonują się nauką programowania. Chętniej zainteresują się tworzeniem grafik, animacji. W razie potrzeby bardzo sprawnie  wyszukują w sieci informacje potrzebne do nauki.

Czwarta grupa: “Komputer? Nie, dziękuję”

W klasach 4 – 8 szkoły podstawowej jest pokaźna grupa uczniów niezainteresowanych nowoczesnymi technologiami. Są to głównie młodsi uczniowie, którzy dopiero wchodzą w cyfrowy świat.  Jest to grupa około 35% uczniów.

Podsumowanie

Czy zgadzacie się z moimi wnioskami? Chętnie zapoznam się z Waszymi opiniami. Myślę, że czasem niewiele potrzeba, żeby uczniowie zechcieli rozwijać się w kierunku nowoczesnych technologii. Być może wystarczy im czasem pokazać ciekawe aplikacje, interesujące strony. 

2 thoughts on “Młodzi i nowoczesne technologie”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *