Ostatnio przeprowadziłam ankietę wśród uczniów. W ankiecie były pytania dotyczące nowoczesnych technologii: smartfonów, komputerów, tabletów itp. Interesowało mnie głównie w jakim celu je wykorzystują. Czy traktują je jako sposób na rozrywkę, narzędzie do kontaktu z rówieśnikami, pomoc w nauce, wsparcie w rozwoju swoich zainteresowań. A może wszystko po trochu? Na podstawie ankiety podzieliłam uczniów na kilka grup. W dalszej części tekstu opisała wszystkie cztery grupy.
O ankiecie
W ankiecie brało udział 192 uczniów w wieku od 10 do 14 lat. W ankiecie zostały wykorzystane między innymi następujące pytania:
- Na jakich urządzeniach najczęściej korzystasz z nowoczesnych technologii: Internet, film, gry, aplikacje itd? Wybierz maksymalnie 2.
- smartfon
- laptop
- komputer stacjonarny
- nie korzystam
- W jakim celu wykorzystujesz nowoczesną technologię (smartfon, komputer itp).
Cała ankieta jest dostępna poniżej:
Wiek uczniów biorących udział w ankiecie
z Warszawy. Są to młode osoby w wieku 10 – 14 lat. Na co dzień uczę ich informatyki.

Uczniowie lubią “streamy”

Starsi uczniowie lubią media społecznościowe

Czy uczniowie oglądają filmy, seriale, rozgrywki sportowe?
Zdecydowanie tak! Aż 42% z wszystkich badanych odpowiedziało, że spędza w ten sposób ponad dwie godziny dziennie. Jak widać z poniższego wykresu filmy, seriale, rozgrywki sportowe są atrakcyjne zarówno wśród młodszych, jak i starszych uczniów.

Starsi uczniowie częściej rozmawiają przez komunikatory

Uczniowie lubią gry!
W ankiecie nie mogło zabraknąć pytania o gry. Wielu uczniów ze szkoły podstawowej to fani gier! Niektórzy uczniowie grają tylko w weekendy. Około 30% wszystkich uczniów gra bardzo dużo (powyżej dwóch godzin dziennie). Zainteresowanie grami widać już u najmłodszych uczniów.

Tworzenie cyfrowych grafik, animacji przez uczniów
Uczniowie mało czasu poświęcają na tworzenie swoich własnych grafik, animacji. Około 16% wszystkich uczniów spędza dużo czasu (powyżej godziny) na przygotowywaniu tego typu prac. Jednocześnie bardzo dużo uczniów (około 60%) jest niezainteresowanych tworzeniem grafiki na urządzeniach cyfrowych. Jak widać na poniższym wykresie sytuacja wygląda podobnie wśród młodszych i starszych uczniów.

Czy uczniowie korzystają z kursów online?

Nauka programowania wśród uczniów
Nauka programowania nie jest popularna wśród moich uczniów. Z ankiety wynika, że 80% uczy się programować sporadycznie. Około 13% uczniów koduje do godziny dziennie.

Urządzenia cyfrowe jako pomoc w nauce
38% wszystkich badanych nie wykorzystuje nowoczesnej technologii do nauki. 38% z nich wyszukuje materiały edukacyjne w sieci do godziny dziennie. Jak widać poniżej starsi uczniowie częściej szukają w sieci materiałów pomocnych w nauce. Być może wynika to z tego, że w klasach starszych uczniowie muszą stawić czoła nowym przedmiotom szkolnym np. chemia, fizyka. Być może wśród starszych uczniów rośnie świadomość, że Internet to kopalnia wiedzy.

Jak uczniowie korzystają z nowoczesnych technologii?
Na podstawie mojego badania spróbowałam podzielić uczniów na kilka grup. Ostatecznie okazało się, że mogę wyodrębnić cztery grupy. W tym celu wykonałam analizę skupień w programie statystycznym SPSS. Poniżej krótki opis każdej grupy.
Pierwsza grupa: “Dużo korzystam. Rozwijam się. Kreuję.”

Druga grupa: “Dużo korzystam, mało kreuję”

Trzecia grupa: Social ninja

Czwarta grupa: “Komputer? Nie, dziękuję”
W klasach 4 – 8 szkoły podstawowej jest pokaźna grupa uczniów niezainteresowanych nowoczesnymi technologiami. Są to głównie młodsi uczniowie, którzy dopiero wchodzą w cyfrowy świat. Jest to grupa około 35% uczniów.

Bardzo ciekawa ankieta. Powodzenia w prowadzeniu bloga!
Bardzo dziękuję!